Iată câteva trucuri prin care specialiştii în advertising conving femeile să cumpere anumite produse cosmetice, 'demascate' în Woman's Passions .
1. Nutriţie pentru păr. 'Un şampon care hrăneşte părul de la rădăcini până la vârfuri!' - de câte ori nu am auzit asta la televizor. Şi totuşi... Părul tuturor oamenilor de pe planetă este format din celule moarte keratinizate, avănd aceeaşi compoziţie ca şi unghiile. Care ar fi rostul atunci să hrănim nişte celule moarte? O dovadă simplă este aceasta: dacă o celulă este vie, ea este irigată de vase de sânge. Cunoşti pe cineva al cărui păr a sângerat în timpul tăierii? Părul nostru seamănă mai degrabă cu un con de brad: mulţi solzi, conectaţi la capăt. Dacă aceşti solzi sunt bine conectaţi pe tulpina firului de păr, atunci părul străluceşte şi încântă privirile, dacă solzii sunt zburliţi, efectul este un păr urât şi degradat. Felul în care sunt dispuşi solzii pe tulpina firului de păr depinde de moştenirea genetică, de nutriţia echilibrată şi corectă şi de felul în care îngrijeşti părul. Dacă îl speli mult prea des şi îl usuci cu foehnul, inevitabil îl afectezi; trebuie să ţii cont şi de faptul că scalpul are glande sebacee. Iar atunci când, după un tratament inadecvat, te trezeşti în faţa oglinzii cu un păr degradat, uscat, cea mai la îndemână soluţie este să îl 'hrăneşti' cu un şampon-minune, care de fapt, nu are ce să 'hrănească'.
2. Accentul pe cuvintele ştiinţifice. 'Cremă de noapte hidratantă cu coenzima Q10'. Cuvinte ştiinţifice precum 'proteine', 'keratine', 'coenzime' dau pe spate. Să ne amintim de guma de mestecat cu carbamidă. Crezi că oamenii s-ar da în vânt să consume o gumă pe bază de uree? Bineînţeles că nu. Carbamida se obţine din uree, dar efectul depinde de modul cum punem problema. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu cuvintele ştiinţifice care promovează cosmeticele.
3. Accentul pe natural. Sloganul întoarcerii la natură a prins la foarte mulţi oameni cu aversiune pentru tehnologie şi efectele ei adverse; în consecinţă, tot mai mulţi oameni se îndreaptă către yoga, mâncare ecologică, maşini nepoluante etc. Şi cu cât e mai puţină tehnologie implicată în producerea mâncării, cu atât e mai bună măncarea. Publicitatea exploatează la maxim această preferinţă a oamenilor pentru cuvântul 'natural'. Nu-i aşa că 'extract de mătase' sună mai bine decât izo-propan-butanol?
4. Aprobat de experţi. 'Eficacitate 98%. Dovedit de testele clinice, făcute cu participarea a 40 (-60-80) femei'. Publicitatea cosmetică foloseşte frecvent expresii precum '99% eficacitate', 'eficacitate dovedită'. Aşa şi este. Într-adevăr, se fac teste pe voluntari, pentru a se vedea dacă nu cumva produsele au efecte adverse. Dar pentru ca testele să fie valide, ar trebui făcute pe de zece ori mai mulţi subiecţi, pentru a investiga dacă o cremă într-adevăr atenuează ridurile sau îmbunătăţeşte luminozitatea tenului. Astfel că putem ignora procentele menţionate în publicitate. O altă şmecherie e cea cu 'noi nu testăm produsele noastre pe animale'. Asta îmi aduce aminte de o anecdotă despre vegetarieni: 'vegetarienii nu consumă carne nu fiindcă le plac animalele, ci pentru că urăsc plantele'. Acelaşi lucru şi cu testele cosmetice. Dacă nu se fac teste pe animale, atunci se fac pe oameni. Nu putem înlocui experimentele pe viu cu cele in-vitro. Şi atunci, de cine să ne fie milă: de şoricei, de iepuri sau de oameni?
Denunţarea acestor mituri nu are ca scop să te determine să nu mai foloseşti cosmetice. O asemenea decizie s-a putea dovedi una foarte neinspirată, în cele din urmă. Ideea articolului e să te facă sa fii conştientă de faptul că producătorii şi consumatorii au ţeluri diferite: unii vor să fie frumoşi, alţii vor să facă bani. Cel mai bine pentru tine e să te gândeşti înainte să cumperi un produs, astfel încât să faci diferenţa între strategiile de marketing şi calităţile reale ale produsului.
06:00 | Flori insangerate 120 min
|
---|---|
08:00 | Capcana razbunarii 60 min
|
09:00 | Familia 60 min
|
10:00 | Cabo, iluzii in Paradis 60 min
|
11:00 | Stirile Acasa Actualitati 60 min
|
12:00 | Amor real 60 min
|
13:00 | Evadatele 120 min
|
15:00 | Stirile Acasa Magazin 60 min
|
16:00 | Fata cu ochi de onix 60 min
|
17:00 | Sub semnul iubirii 120 min
|
19:00 | Flori insangerate 120 min
|
21:00 | Capcana razbunarii 60 min
|
22:00 | Familia 60 min
|
23:00 | Indragostiti din interes 60 min
|
00:00 | Amor real 60 min
|
01:00 | Capcana razbunarii 75 min
|
02:15 | Inima nu minte 180 min
|
05:15 | Stirile Acasa Magazin 45 min
|
06:00 | Ajutor, ma indragostesc! 120 min
|