Frumuseţea e o afacere profitabilă! Patru mituri despre cosmetice

Frumuseţea e o afacere profitabilă! Patru mituri despre cosmetice
Data publicarii: 21 Octombrie 2013

Femeile sunt ţintele predilecte pentru spiritele practice din publicitate. Ne place să fim frumoase, să atragem priviri, să fim apreciate şi dorite. De ce nu ar fi atunci frumuseţea o afacere?

Iată câteva trucuri prin care specialiştii în advertising conving femeile să cumpere anumite produse cosmetice, 'demascate' în Woman's Passions .

1. Nutriţie pentru păr. 'Un şampon care hrăneşte părul de la rădăcini până la vârfuri!' - de câte ori nu am auzit asta la televizor. Şi totuşi... Părul tuturor oamenilor de pe planetă este format din celule moarte keratinizate, avănd aceeaşi compoziţie ca şi unghiile. Care ar fi rostul atunci să hrănim nişte celule moarte? O dovadă simplă este aceasta: dacă o celulă este vie, ea este irigată de vase de sânge. Cunoşti pe cineva al cărui păr a sângerat în timpul tăierii? Părul nostru seamănă mai degrabă cu un con de brad: mulţi solzi, conectaţi la capăt. Dacă aceşti solzi sunt bine conectaţi pe tulpina firului de păr, atunci părul străluceşte şi încântă privirile, dacă solzii sunt zburliţi, efectul este un păr urât şi degradat. Felul în care sunt dispuşi solzii pe tulpina firului de păr depinde de moştenirea genetică, de nutriţia echilibrată şi corectă şi de felul în care îngrijeşti părul.  Dacă îl speli mult prea des şi îl usuci cu foehnul, inevitabil îl afectezi; trebuie să ţii cont şi de faptul că scalpul are glande sebacee. Iar atunci când, după un tratament inadecvat, te trezeşti în faţa oglinzii cu un păr degradat, uscat, cea mai la îndemână soluţie este să îl 'hrăneşti' cu un şampon-minune, care de fapt, nu are ce să 'hrănească'.

2. Accentul pe cuvintele ştiinţifice. 'Cremă de noapte hidratantă cu coenzima Q10'. Cuvinte ştiinţifice precum 'proteine', 'keratine', 'coenzime' dau pe spate. Să ne amintim de guma de mestecat cu carbamidă. Crezi că oamenii s-ar da în vânt să consume o gumă pe bază de uree? Bineînţeles că nu. Carbamida se obţine din uree, dar efectul depinde de modul cum punem problema. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu cuvintele ştiinţifice care promovează cosmeticele.

3. Accentul pe natural. Sloganul întoarcerii la natură a prins la foarte mulţi oameni cu aversiune pentru tehnologie şi efectele ei adverse; în consecinţă, tot mai mulţi oameni se îndreaptă către yoga, mâncare ecologică, maşini nepoluante etc. Şi cu cât e mai puţină tehnologie implicată în producerea mâncării, cu atât e mai bună măncarea. Publicitatea exploatează la maxim această preferinţă a oamenilor pentru cuvântul 'natural'. Nu-i aşa că 'extract de mătase' sună mai bine decât izo-propan-butanol?

4. Aprobat de experţi. 'Eficacitate 98%. Dovedit de testele clinice, făcute cu participarea a 40 (-60-80) femei'. Publicitatea cosmetică foloseşte frecvent expresii precum '99% eficacitate', 'eficacitate dovedită'. Aşa şi este. Într-adevăr, se fac teste pe voluntari, pentru a se vedea dacă nu cumva produsele au efecte adverse. Dar pentru ca testele să fie valide, ar trebui făcute pe de zece ori mai mulţi subiecţi, pentru a investiga dacă o cremă într-adevăr atenuează ridurile sau îmbunătăţeşte luminozitatea tenului. Astfel că putem ignora procentele menţionate în publicitate. O altă şmecherie e cea cu 'noi nu testăm produsele noastre pe animale'. Asta îmi aduce aminte de o anecdotă despre vegetarieni: 'vegetarienii nu consumă carne nu fiindcă le plac animalele, ci pentru că urăsc plantele'. Acelaşi lucru şi cu testele cosmetice. Dacă nu se fac teste pe animale, atunci se fac pe oameni. Nu putem înlocui experimentele pe viu cu cele in-vitro. Şi atunci, de cine să ne fie milă: de şoricei, de iepuri sau de oameni?

Denunţarea acestor mituri nu are ca scop să te determine să nu mai foloseşti cosmetice. O asemenea decizie s-a putea dovedi una foarte neinspirată, în cele din urmă. Ideea articolului e să te facă sa fii conştientă de faptul că producătorii şi consumatorii au ţeluri diferite: unii vor să fie frumoşi, alţii vor să facă bani. Cel mai bine pentru tine e să te gândeşti înainte să cumperi un produs, astfel încât să faci diferenţa între strategiile de marketing şi calităţile reale ale produsului.

Program Acasa TV
  • Vineri
  • 06:00 Flori insangerate
    120 min
    08:00 Capcana razbunarii
    60 min
    09:00 Familia
    60 min
    10:00 Cabo, iluzii in Paradis
    60 min
    11:00 Stirile Acasa Actualitati
    60 min
    12:00 Amor real
    60 min
    13:00 Evadatele
    120 min
    15:00 Stirile Acasa Magazin
    60 min
    16:00 Fata cu ochi de onix
    60 min
    17:00 Sub semnul iubirii
    120 min
    19:00 Flori insangerate
    120 min
    21:00 Capcana razbunarii
    60 min
    22:00 Familia
    60 min
    23:00 Indragostiti din interes
    60 min
    00:00 Amor real
    60 min
    01:00 Capcana razbunarii
    75 min
    02:15 Inima nu minte
    180 min
    05:15 Stirile Acasa Magazin
    45 min
    06:00 Ajutor, ma indragostesc!
    120 min
Modifică setările cookies