(P) Certificatul de atestare fiscală - la ce ajută și cum îl poți obține

(P) Certificatul de atestare fiscală - la ce ajută și cum îl poți obține
Data publicarii: 22 Iunie 2020

Certificatul de atestare fiscală este un document oficial prin care un contribuabil, persoană fizică sau juridică, își poate demonstra modul de îndeplinire a obligațiilor de plată către stat.

Acest act se eliberează la cerere și poate fi obținut numai dacă solicitantul este la zi cu plata taxelor, impozitelor sau a altor tipuri de contribuții datorate bugetului general consolidat. Iată ce trebuie să știi despre certificatul de atestare fiscală și cum îl poți obține.

Când ai nevoie de certificatul de atestare fiscală?

În general, cei mai mulți dintre cei care au nevoie de un certificat de atestare fiscală îl folosesc în scopul înstrăinării unor bunuri mobile și imobile.

Mai exact, nu poți vinde o locuință, un teren sau o mașină, aflate în proprietate personală, fără să deții un astfel de act prin care-i dovedești cumpărătorului că ai achitat toate obligațiile fiscale datorate autorității publice locale pe raza căruia este înregistrat fiscal bunul pe care vrei să-l înstrăinezi.

Certificatul de atestare fiscală arată că proprietarul a plătit la zi impozitul datorat pentru clădire, teren sau autoturism, dar și alte creanțe fiscale ori amenzi care nu au neapărat legătură directă cu bunul care va fi vândut.

Contractele de vânzare-cumpărare, încheiate fără acest act, sunt nule de drept, excepție fiind doar cazul în care proprietarul este în procedură de executare silită, insolvență sau lichidare și nu mai este nevoie de certificat.

Pe lângă situațiile înstrăinării de bunuri, certificatul de atestare fiscală este necesar și în cazul în care contribuabilul este supus unei inspecții fiscale și solicită eliberarea documentului pentru radierea din registrele unde a fost înregistrat.

Cum poți obține certificatul de atestare fiscală?

Documentul se eliberează pe baza datelor din evidența creanțelor fiscale și arată care sunt obligațiile de plată restanțe în ultima zi a lunii anterioare depunerii solicitării la organul fiscal competent.

Certificatul poate fi cerut de contribuabil, dar și de către alte autorități sau instituții publice, deținători de titluri de participare la o societate comercială ori din oficiu, în cazul în care se schimbă domiciliul fiscal al contribuabilului.

De asemenea, actul oficial se poate elibera și la solicitarea unui notar public, pentru o persoană fizică, în situația dezbaterii unei succesiuni sau de către altă persoană fizică ori juridică dacă are acordul scris al contribuabilului.

Documentul poate fi obținut și de la distanță deoarece este acceptată cererea și eliberarea acestui certificat de atestare online.

În acest sens, ANAF oferă posibilitatea de a intra în posesia actului în urma înregistrării pe platforma “Spațiul privat virtual”.

Pentru acest lucru, persoanele fizice sunt obligate să completeze câteva date personale ca să aibă acces în sistem, iar firmele solicită eliberarea documentului pe baza certificatelor digitale calificate.

Contribuabilii care nu folosesc varianta online pot solicita eliberarea certificatului de atestare fiscală în mod clasic, la ghișeu, dacă se prezintă la Administrația Finanțelor Publice din sectorul sau municipiul de proveniență.

Cât timp este valabil certificatul de atestare fiscală?

Actul oficial care atestă îndeplinirea obligațiilor de plată către buget se eliberează în termen de 3  zile lucrătoare de la data depunerii cererii de către contribuabil.

În mod normal, acesta ajunge în posesia solicitantului în două exemplare, unul pentru contribuabil și unul pentru a fi arhivat de către instituția fiscală, dar poate fi eliberat și în mai multe exemplare, dacă a fost menționat în mod expres numărul acestora.

Persoanele juridice pot folosi certificatul de atestare fiscală pentru o perioadă de 30 de zile, iar persoanele fizice pentru 90 de zile, dacă acestea nu desfășoară activități economice în mod independent și nici nu exercită profesii liberale.

În situația în care solicitantul are nevoie rapid de acest document, certificatul de atestare fiscală poate fi eliberat și în regim de urgență, contra cost.

Indiferent dacă îți dorești să vinzi un bun sau ai nevoie să dovedești achitarea datoriilor către bugetul de stat pentru un alt motiv, trebuie să obții certificatul de atestare fiscală de la organul fiscal competent. În caz contrar, documentele încheiate se vor dovedi a fi nule.

Program Acasa TV
  • Vineri
  • 06:00 Flori insangerate
    120 min
    08:00 Capcana razbunarii
    60 min
    09:00 Familia
    60 min
    10:00 Cabo, iluzii in Paradis
    60 min
    11:00 Stirile Acasa Actualitati
    60 min
    12:00 Amor real
    60 min
    13:00 Evadatele
    120 min
    15:00 Stirile Acasa Magazin
    60 min
    16:00 Fata cu ochi de onix
    60 min
    17:00 Sub semnul iubirii
    120 min
    19:00 Flori insangerate
    120 min
    21:00 Capcana razbunarii
    60 min
    22:00 Familia
    60 min
    23:00 Indragostiti din interes
    60 min
    00:00 Amor real
    60 min
    01:00 Capcana razbunarii
    75 min
    02:15 Inima nu minte
    180 min
    05:15 Stirile Acasa Magazin
    45 min
    06:00 Ajutor, ma indragostesc!
    120 min
Modifică setările cookies